Mitt äventyr

2013-06-17
19:16:00

Första lediga dagen...
...kan inte beskrivas på något annat sätt än total chillout. Steg upp kvart före tio för att äta frukost men hade då redan legat och dragit mig i en timme. Ronja däremot steg inte upp förrän familjen redan hade åkt iväg för att fira farsdag. När vi båda väl var uppe bestämde vi oss för att laga pannkakor innan vi gav oss iväg in till Cong. Det var första gången Ronja stekte plättar och det blev riktit gott!
Resten av dagen spenderade vi i Cong. Först tog vi take away kaffe/te från den ända butiken i byn och satte oss vid ån eller dammen (jag vet inte riktigt vad det är men det finns massor med ankor där). Sedan visste inte riktigt någon av oss vad vi skulle hitta på men det blev bestämt av några av Ronjas kompisar som bjöd oss på glass innan vi satte oss utanför puben, som jag nu har lärt mig heter Laydens, och pratade. Det är alltid så roligt att träffa nya människor och dessa ville hela tiden att jag skulle översätta meningar till svenska eller finska. Kände mig smått trög när jag inte ens kunde komma på det finska ordet för plats! Först någon timme senare kom jag ihåg att det är paikka...
 
Eftersom Ronja åker om två veckor men inte hade varit in till slottet ännu bestämde vi oss för att se om vi kunde få ta några foton och se oss omkring inomhus. Dessutom råkar en av hennes kompisar jobba där så han sa bara "Take a seat!"  och så blev vi bjudna på kaffe och te på Ashford Castle. Bäst av allt var att han lite senare kom och sa "If anybody asks, you paid cash allready..." men det hade vi ju inte gjort. Vem kan säga nej ti gratis te/kaffe mitt bland alla högdjur som bor på Ashford Castle..? Det var bara att tacka och ta emot!
Och så lekte vi lite turist innan vi cyklade hem igen...
Vi kom oss inte iväg till Cong förrän efter klockan tre men innan dess lyckades jag lösa mysteriet med den försvunna adaptern. På jakt efter den har jag vänt ut och in på precis alla mina väskor och fickor men icke sa nicke, den har inte funnits någonstans. Inte så konstigt eftersom mamma hittade den i ett fack i min handväska hemma i Finland! Så nu är den förhoppningsvis snart påväg hit tillsammans med lite leppomada och en osthyvel.
Allt som allt var det alltså en lyckad dag, om än det började regna på kvällen, som vi avslutade med en skräckfilm i Ronjas sovrum.

Kram//Lexie
 

Vill du säga något:
Namn: Kom ihåg mig?
E-post:  
Har du blogg:  
Kommentar: