Mitt äventyr

2014-08-14
18:24:57

Westport
Halva  dagen har gått och precis som jag trodde är det jätte fint väder. Visst har det regnat men det får man nästan räkna med när man är på Irland. Jag har faktiskt saknat det irländska regnet, det är något helt annat än det finska och så annorlunda att du inte förstår vad jag pratar om, om du inte själv upplevt det.
Jag och Elli spenderade första halvan av dagen i Westport, som ligger en bit norr om Cong i Co. Mayo. Flera år i rad har den röstats fram som det bästa stället att bo på i Irland och det tar ungefär en timme att köra dit längs slingriga landsvägar som kanske är 5 meter breda.
Vi började dagen på Westport House, en gammal herrgård som nu är museum. På marken som förr hörde till gården finns det nu en äventyrspark där man bland annat kan åka linbana, åka tåg eller paddla svanbåtar på floden. Vi nöjde oss ändå med att bara gå runt och titta i huset och trädgården. Det var enormt! Skyltar som t.ex. Bathroom satt fortfarande kvar på dörrarna, i ett rum fanns det tapeter som var över 200 år gamla och fortfarande satt kvar på väggen och över allt hängde kristallkronor.
Trädgården hade blivit vildvuxen eftersom ingen längre sköter om annat än gräsmattan, men det gick fortfarande att känna igen växterna. Bland annat hittade Elli och jag rabarber, björnbär och dill i en aning större skala än vanligt.
Det här är rabarbern, och bara en fjärdedel av hela plantan. Dill var i samma skala, sådär 2 meter hög(!).
 
Efter Westport house gick vi runt i byn ett tag innan vi åkte hem. Jag gick in i varje bokhandel på jakt efter Nora Roberts boken men de hade den bara som stor pocket och jag vill ha en liten. Så det blev inget köp idag. Better luck next time!
Nu är vi tillbaka i Cong och Elli jobbar kvälls skiftet i föuset. Imorgon är hennes sista dag, sedan är hon ledig fram till nästa onsdag så helgen kan bli riktigt kul. Det var faktiskt Elli som sa att vi måste gå till The Valk medan jag är här, och så måste vi ju till Lydon's förstås. Stallet ligger troligen också på helgens agenda.
Nu ska jag hitta på något att göra tills Elli är tillbaka.
 
//Lexie
Taggar: Westport, foton, plats;

Kommentar:
#1: I

Vilket hus!! Inrednings idéer? :) Tänk om man hade sådan rabarber - vilka pajer det skulle bli :-o

Svar: Jo ja vet!! Kanske, kanske int. Vi får se... Idéer kan man allti få :)
Lexie

2014-08-14 @ 20:28:47
Vill du säga något:
Namn: Kom ihåg mig?
E-post:  
Har du blogg:  
Kommentar: