Mitt äventyr

2014-08-15
19:13:00

Achill Island
Då kan jag äntligen räkna mej till dem som doppat stortån i Atlanten och åkt The Wild Atlantic Way. Idag körde jag och Elli ut till Achill Island som ligger ungefär två timmar nordöst om Cong vid den irländska västkusten. Åter igen tog vi de slingriga landsvägarna till Westport, fortsatte till Newport och kom till slut fram till öarna, som är en av Irlands främsta turistorter. Hela vägen dit råkade vi gång på gång på turister i hyrbilar som rent ut sagt var en fara för trafiken. En dåre lyckades inte ens hålla sig i sin egen körfil utan körde mitt på vägen med den sträckade linjen mitt under sig. Som tur var gick inget på tok, men det var inte bara en gång vi höll andan.
När vi väl var ute på ön började vi med att köra tvärs över hela härligheten till stranden som ligger vid Dooagh på öns yttersta kanten. Om jag hade haft baddräkten med idag hade jag inte tvekat en sekund utan slängt mig rakt ut i de turkosa vågorna. Och jag ljuger inte nu, vattnet var verkligen turkost!
Nej det här är inte Medelhavet. Det är faktiskt norra Atlanten.
Efter stranden började vi i sakta mak arbeta oss till baka mot fastlandet, vilket inte är någon lätt match när vägen lutar brant uppåt och vägen slingrar sig längs bergskanten si sådär 20-50 meter över havet. Ja och så får man inte glömma fårskallarna som gömmer sig bakom var och varannan krök, både fyrbenta och fyrhjulade.
Vi lyckades i alla fall ta oss till vår följande destination, den övergivna byn i sluttningen av Slievemore Mountain. Man tror att folk bodde här redan på bronsålder och man har också lyckats hitta medeltida efterlämningar men någon gång mellan 1600- och 1800-talet övergav invånarna byn. Dag kan man fortfarande se 80 av de 137 hus som man fastställt att en gång fanns i byn.
 
På väg hem stannade vi i Newport, som för övrigt är hem till Grace av Monacos släkt the Kellys', och åt lunch på ett B&B innan vi gasade iväg hemåt för att Elli skulle hinna till jobbet. Kocken var från Portugal och kunde till och med lite finska. Dessutom lagade jag ljuvliga Fish&Chips! Hoppas resten av dagen blir lika lyckads som den varit hittills!
 
//Lexie
 
 
Taggar: foton, resa;

Vill du säga något:
Namn: Kom ihåg mig?
E-post:  
Har du blogg:  
Kommentar: