Mitt äventyr

2014-08-18
21:01:06

Att road trippa på Irland
När man ger sig ut på vägarna i Irland är det ett och annat man borde tänka på. Här är de fem saker jag har märkt är viktiga att komma ihåg.
  1. Kom ihåg att det är vänstertrafik på Irland. Detta borde alla som kommer till Irland ha koll på. Första gången jag satte min fot på irländsk mark började jag resan med att gå till fel sida av bussen och kom på mig själv med att undra var sjutton de gömt bussdörren.
  2. Kolla upp rutten du tänker köra innan du ger dig av. Förse dig med en bra vägkarta där alla vägar är tydligt utmärkta eller en bra navigator. Om du mot förmodan tappar bort dig, stanna och fråga efter vägen så får du ta del av den berömda irländska gästfriheten också.
  3. Se till att du har tid på dig att köra den sträcka du planerat. En sträcka som man hemma skulle köra på 20 minuter kan här ta upp till en timme. Idag körde vi från Cliffs of Moher till Cong, en sträcka på 115km som borde ta ungefär 2h, och det tog oss 4 timmar. Dubbelt så lång tid som vi räknat med!
  4. Vägarna här är väldigt smala, rent av farliga och underlaget är heller inget vidare om man jämför med vad vi är vana med i Norden. Så se till att köra försiktigt. Men låt bli att tanka bilen med "kängurubensin", om du bromsar i varje kurva eller varje gång du möter en bil kommer irländarna att bli galna.
  5. Om du märker att en irländare är dig hack i häl, stanna vid vägkanten och släpp förbi stackaren. Vi vet ju själva hur irriterande det är när man har någon som är ute och söndagskör framför sig och den vägrar  stanna eller släppa förbi en.
Hoppas mina fem små kom-ihåg punkter hjälper er nästa gång ni besöker Irland. Oberoenda hur ni väljer att röra er, med buss, bil eller tåg, kommer ni få en fanstastisk resa och landskapet kommer aldrig svika er. Håll till vänster!
 
//Lexie
 

Taggar: Irland, Road trip;

Vill du säga något:
Namn: Kom ihåg mig?
E-post:  
Har du blogg:  
Kommentar: