Mitt äventyr

2014-08-15
19:59:44

En bil, två flickor och en massa bää!
Idag lärde jag mig något nytt: får på Irland sköts på samma sätt som renarna i Finland. För er som inte varit på Irland kan jag berätta att det springer får precis ÖVER ALLT! Det finns närmare 8 miljoner får i hela landet så man får rent ut sagt nippor av alla fårskallar som springer ut på vägen rakt framför bilen. Jag vet inte hur många gånger Elli har varit tvungen att tvärnita bara idag för att inte köra på något.
Fårbönderna på Irland gör precis som renkarlarna i Finland. Alla får är märkta så man vet vem de tillhör, men det finns inte nödvändigtvis några stängsel som håller dem på plats i hagen. Isället får de springa fritt i både byar och trädgårdar och ungefär en gång om året samlar de in sina får för att räkna och undersöka dem. Så om ni någon gång stött på en ren i Lappland kan ni kanske föreställa er hur det är med fåren här. Olidligt enerverande!
 Det här såg vi i bakfönstret idag. Helt plötsligt kom de travande OVANPÅ muren, 2 meter upp i luften, trippade ner längs den här rampen och hoppade rakt ut på vägen!
 
//Lexie

Vill du säga något:
Namn: Kom ihåg mig?
E-post:  
Har du blogg:  
Kommentar: