Mitt äventyr

2013-06-21
15:26:00

What a lovley day!
Jag vet inte varför men onsdagen var en speciellt bra dag! Hade stalltjänst och det blev en riktigt lång men lärorik dag. Tjänade 15 € bara genom att gå på en timmes promenad och sitta på en kärra... Verkligen härligt jobb jag har lyckats få! Kunderna tippar verkligen bra om man är trevlig och hjälpsam.
Dessutom lärde jag mig massor med nytt. På eftermiddagen fick jag veta att jag hade "carriage-duty" klockan fem vilket i princip ledde till att jag arbetade två timmar extra och kom hem först klockan sju på kvällen. Men det gjorde inte så mycket eftersom turen med kärran var väldigt lärorik. Fick bland annat veta att the Guiness family, som byggde slottet och använde det som sin jaktstuga, planterade alla de träd som gör att området är så frodigt idag och de ägde hela 14 500 hektar mark runtomkring slottet utöver de 75 tusen hektar de ägde någon annanstans! Nu är slottet ett hotel som fått nya ägare för bara två månader sedan. Dessutom har man sålt största delen av marken och nu består Ashford Estate endast av 200 hektar.
Men det mest överraskande var inte hur många hektar som stället består av, utan något helt annat. Jag skulle tro att de flesta av er vet vem Pierce Brosnan är, men visste ni att han gifte sig här på Irland? Visste ni att han faktiskt gifte sig med sin andra fru i samma by som jag bor nu? I den lilla irländska byn Cong gifte sig år 2001 Pierce Brosnan med sin andra fru Keely utanför det magnifika slottet Ashford Castle som ligger några hundra meter från stallet där jag jobbar. Kan ärligt säga att jag inte hade någon aning om det innan och hade fullt sjå med att inte tappa hakan när Tim berättade det för kunderna.
Pierce Brosnan och hans fru framför Ashford Castles västra flygel. Ingen av mina egna bilder visar flygeln ur samma vinkel men nu när jag vrt om det måste jag ju ta en!
 
Kram//Lexie
 

Vill du säga något:
Namn: Kom ihåg mig?
E-post:  
Har du blogg:  
Kommentar: